Daniel Muller - Proměna za 5 týdnů - pilates cvičení

04. 10. 2004

Spolupráce na projektu proměny Lucie za 5 týdnů se vším všudy. Program cvičení pilates a kardiovaskulární trénink připraven pro časopis Marianne, číslo 05/2004, strana 42 - 47.

realizace cvičení pilates, trénink v posilovně

  • World Class Fitness Center, Václavské náměstí 22, Praha 1
  • World Class Health Academy, V Celnici 10, Praha 1

hlavní trenér

  • Mgr. Daniel Müller, instruktor a manager World Class, manager a školitel mezinárodního vzdělávacího systému FACE CZECH ACADEMY

trenér

  • Mgr. Romanou Justovou, osobní trenér v síti World Class

media_marianne_titulka_2004_05program

  • kombinace pilates a posilování s kardiovaskularní čínností

jak často

  • trénink 3krát týdně

aktivity

  • posilovna
  • kardio
  • pilates

čas

  • necelých 5 týdnů

media_marianne_clanek_promena_2004_05změny

  • Lucka - změna objemů a tvarů jednotlivých svalových partií – břicho, stehna, zadek, záda a aj., odstranění problému bolestivosti zad – bederní a hrudní páteř,
  • Daniel - změna špatných hybných stereotypů držení těla – vyrovnání předního a zadního svalového řetězce – dysbalance v držení těla, zapojení power house – první předpoklad pro správné držení těla (pilates), odstranění některých blokací na páteři – pouze cvičením, ne masážemi, částečné uvolnění zafixovaných kyčelních kloubů a svalů v pánvi, získaní větší flexibility dolních končetin, aktivace mezi lopatkového svalstva a následné protažení zkráceného prsního svalstva, odstranění problémy s krční páteří z důvodů nadměrného zapojování trapézových svalů a dalších svalů v oblasti krku, získaní větší celkové flexibility páteře, zpevnění břišních svalů – především příčného.

trénink

  • posilovna - 60-90 minut – osobní trenér
  • pilates - 60 minut – osobní instruktor pilates

Jídelníček:

media_marianne_clanek_promena_foto_2004_05úprava

  • úprava jídelníčku nespočívala v přesně naplánovaní stravy – kdy, co a kolik sníst, nýbrž jen v úpravě stravovacích návyků, kterými se běžně Lucka řídila.

omezení

  • omezili jsme tedy sladké minutky v podobě čokolády a přeslazené kávy, vyřadili jsme přílohy o velkých gramáží, bílé pečivo a hlavně nepravidelné stravování.

doporučení

  • pravidelná snídaně – sacharidy v podobě musli či vloček, celozrnné pečivo a dostatek tekutin, to vše bez přílišného množství bílkovin,
  • svačinové seance s ovocem a dostatkem tekutin,
  • polední menu bez velké přílohy, která byla nahrazena zeleninovou oblohou,
  • odpolední svačinky – běžné celozrnné pečivo s čímkoliv,
  • večerní dýchánky v teplé či studené podobě.

nevyřazeno

  • zcela účelně jsme nevyřadili z jídelníčku také čokoládu a jiné slané pochutiny jako jsou chips, neboť každý z nás si je musí dát - pokud tělo dostane na něco chuť už je to špatně, neboť jsme jej měli zásobit dříve danou laskominou v malém množství než v době, kdy jej spořádáme ve velkém 250g balení.

media_marianne_clanek_promena_fitness_2004_05

zvolení fáze

  • fázi jsme zvolili právě proto, neboť po mnoha letitých zkušenost se ani nedá u člověka změnit zásadně stravovací návyky ze dne na den. Většina personálních trenéru ani instruktorů nejsou řádně vystudovanými dietology a takové zásahy v podobě předělání celkového jídelníčku si může dovolit podle mého jen lékař.

Závěr

Pravidelné cvičení a změny ve stravovacích návycích Lucky splnili naše očekávání. Bylo to jen pár kilo, ale musíme vzít v úvahu, že zpevnění svalové hmoty bylo po cvičení viditelně znatelné, tudíž poměr mezi svalovou a „tukovou hmotou“ se neustále zvětšoval, i když váha zůstala skoro stejná. „Pamatujme si, že svalová hmota je vždy těžší než hmota tuková“. Avšak nepředstavujme si nárůst svalové hmoty tak razantní, že by z Lucky byla najednou kulturistka s obrovskou muskularitou podobající se mužům. Zůstala stále stejně půvabnou a usměvavou ženou, avšak její parametry – tedy objemy se poněkud zúžily.

Info pro Lucii o cvičení Pilates

media_marianne_clanek_promena_pilates_2004_05Pilates cvičební systém je sestaven s cílem obnovit zdravé držení těla a vytvořit nové pohybové návyky, které umožní volný pohyb bez nadměrného svalového napětí. Cviky posilují tělo od jeho „středu“, jehož stabilita je základem pro harmonický a nenásilný pohyb končetin.

Všechny moderní cvičební systémy uznávají význam vzájemných vztahů mysli a duše. Tělesná cvičení, určená k rozvoji zdravého a výkonného těla, posilují současně také duševní a emocionální pohodu. Na druhé straně účinné duševně relaxační a meditační techniky pomáhají zmírnit nežádoucí tělesné následky emočního stresu a deprese. Joseph H. Pilates vyvinul cvičební systém, který z tohoto vztahu mysli a těla vzchází a je na něm vybudován. Cílem jeho cvičení je využit mysl k lepšímu pochopení vlastního těla a rozvíjet jeho potencionál ve prospěch zdraví a celkové pohody.

Na rozdíl od mnoha jiných metod tělesného cvičení je pro Pilates přístup charakteristický důraz na přesnost pro provedení jednotlivých dílčích pohybů každého cviku. Nováčci se při nácviku Pilates metody často diví, že tak nepatrné pohyby mohou mít tak výrazně prospěšný účinek.

media_marianne_clanek_promena_cviceni_2004_05Joseph Hubertus Pilates se narodil v německém Dusseldorfu v roce 1880. Jako dítě trpěl astmatem a křivicí. Jeho rané zkušenosti s nalomeným zdravím ho dovedly k přesvědčení, že dobrá tělesná kondice je důležitá během celého života. Již v mládí se vytrvale snažil posilovat svou tělesnou schránku. Vypracoval se ve všestranného sportovce a začal vyvíjet systém tělesných cvičení, který později nazval „kontrolore“.  V době vypuknutí první světové války v roce 1914 se zdržoval v Anglii, kde cvičil britské detektivy v sebeobraně. Po válce se Pilates vrátil do rodného Německa.

Počátkem dvacátých let spolupracoval s některými tehdejšími slavnými tanečníky. V roce 1926 pak emigroval do USA, kde založil svou první tělocvičnu. Ve čtyřicátých letech si jeho jedinečný cvičební systém vydobyl reputaci jako užitečná protiváha k leckdy škodlivým nároků trenérů profesionálních tanečníků. Pilates postupně vybudoval rozsáhlou klientelu mezi newyorskou taneční a hereckou komunitou. Jeho cvičební metodu používala s velkým úspěchem řada světoznámých osobností show business. Také o současných celebritách, jako například Julia Roberts, je známo, že používají Pilates metodu pro své kondiční cvičení. V posledních letech objevili prospěšnost Pilates cvičení také mnozí vrcholoví sportovci, kterým pomáhá odstraňovat pohybovou nerovnováhu vzniklou v důsledku intenzivního sportovního tréninku.

media_marianne_clanek_promena_finale_2004_05Pilates metoda je bezkonkurenčně vhodná, bezpečná a účinná pro udržování tělesné kondice v jakémkoliv věku. Mnoho lidí zkouší Pilates metodu, neboť trpí bolestmi zad v důsledku vadného držení těla. Pilates metoda klade důraz na posílení břišních svalů jako opory pro páteř, což je přesně to co pacienti s bolestí zad potřebují. Pracovníci v profesích, které vyžadují opakovaně stejné pohyb jako operátoři počítačů či dělníci u běžícího pásu jsou podobně ohroženi jako jednostranně zaměřený vrcholový tenista. Pilates metody pomáhá při předcházení a nápravě takto vzniklé nerovnováhy a také podporuje zotavení při případném poškození. Důsledkem nesprávného zapojování svalových skupin při tělesném pohybu často bývá také přetěžování kloubů. To zhoršuje průběh chronického kloubního zánětu (artritidy) a v některých případech může přispívat k jeho vzniku.

Pilates metoda učí používat tělo takovým způsobem, který nevyvolává nadměrné napětí a přetěžování, a také posiluje důležité svaly, chránící nosné klouby, především kyčle a kolena.


SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka