Článek - Aktivní příprava před otěhotněním znamená rychlejší rekonvalescenci

09. 10. 2018

Pohybová specialistka Lucie Horvátová ve svém článku vysvětluje, jak důležité je tělo dostatečně připravit nejen na porod, ale již na samotné těhotenství a proč je vhodné, ne-li žádoucí být aktivní již v období před otěhotněním, optimálně tedy celý život.:) Podává argumenty, proč se „dobře fyzicky připravené“ tělo lépe vyrovnává s morfologickými i fyziologickými změnami, které s sebou těhotenství nevyhnutelně přináší.

 

     Jako trenérka v oblasti zdraví se často setkávám s požadavky na individuální trénink, jehož počátek klientka plánuje na dobu, kdy otěhotní. Hlavním důvodem bývají bolesti zad nebo potřeba udržet se ve formě. V této fázi je nesmírně důležité vědět, v jakém týdnu těhotenství žena je, jaká byla její fyzická a sportovní aktivita před otěhotněním a v neposlední řadě informace o jejím zdravotním stavu. Pokud žena nikdy před otěhotněním nesportovala, je nanejvýše důležité, aby byla fyzická zátěž postupná a klientka se nárazově nepřetěžovala pohybem, na který není zvyklá. Jedním z mých cílů je učit klienty naslouchat svému tělu a náležitě je vnímat.  

Za každým úspěchem jsou hodiny dřiny

     Zodpovědné ženy se před porodem zaměří na dodržování zdravé životosprávy, přestávají kouřit, podstatně omezují alkohol, snaží se o přijímání stravy bohaté na živiny, minerály a stopové prvky – toto zpravidla půl roku před otěhotněním (je-li plánované). V rámci získávání informací navštěvují kurzy pro budoucí maminky. Ale připraví stejným způsobem také své tělo na porod?

Tělesné změny v době těhotenství

     Některé ženy kromě rostoucího bříška necítí velké změny, jiné tento stav může omezit v denních činnostech a velmi rychle se může dostavit například nepříjemná bolest zad. Změny v pohybovém aparátu se ale dějí u všech.

     V těhotenství žena přirozeně přibývá na váze průměrně 10 až 15 kg. Díky tomu dochází ke změnám v držení těla. V důsledku růstu dělohy se zvětšuje břišní stěna, která ovlivní oblast beder. V bederní části dochází k většímu prohnutí dopředu, tedy ke zvýšené lordóze, posunu pánve a zároveň ke změně postavení kyčelních kostí.  Páteř funguje jako celek, proto na tuto změnu zareaguje hrudní část páteře, která společně s hlavou vyrovnává těžiště těla. Na rozšiřování hrudní oblasti reagují žeberní oblouky, které se otevírají směrem dopředu a nahoru. Ke konci těhotenství může dojít ke vzniku rozestupu břišních svalů, tedy k diastáze. Rozestup břišní stěny do určité míry je pro těhotnou ženu zcela přirozený stav. Zda se jedná o stav, který by měla mít žena už pod lékařskou kontrolou, určí ženě její ošetřující lékař či fyzioterapeut. Beze změny nezůstane ani postavení horních končetin, které reagují na změnu postavení hrudníku. Pánevní vazy se působením hormonů začínají uvolňovat v oblasti kloubních spojení, tzv. v esíčkách a spony stydké. Změna pánevní oblasti je viditelná a hraje velkou roli v období přípravy, po porodu i v období regenerace. Vlivem těchto změn dochází ke změně postavení těla, které ovlivní též nožní klenbu.

Proč začít cvičit ještě před otěhotněním

     Ať už se pustíte do jakéhokoliv cvičení, základním předpokladem pro správný pohyb je správné držení těla v každé pozici. Uvědomte si, kam a jak dýcháte. Jak stojíte, sedíte, jak vstáváte z lehu do sedu a jak chodíte. Možná vám to přijde úsměvné, ale změny, které v době těhotenství nastanou, dají tělu zabrat a v období šestinedělí vám tyto zásady mohou přijít vhod.

     Jak už jsem zmínila, je velmi podstatné naučit se své tělo správně vnímat. Pokud žena nikdy před otěhotněním necvičila, období regenerace (šestinedělí) pro ni může být obtížné. Může se stát, že po porodu bude tělo reagovat jinak než před ním, přeci jen v době těhotenství projde velkými změnami. Tělesné změny pro matku mohou znamenat značnou zátěž. Proto je nutné tělo dostat do rovnováhy ještě před otěhotněním, aby znalo pocit nejen správného držení, ale mělo v harmonii i svaly a klouby a správně pracovaly též svaly pánevního dna.

Aktivní příprava před otěhotněním

     Svou pozornost věnujte oblasti pánve. Pohybem pánve připravíte pánevní dno na znatelné změny, které během těhotenství nastanou. Pánev je základnou pro vaše tělo. Jakákoliv změna v oblasti pánve se projeví na celé páteři, v postavení dolních končetin a především na pánevním dnu. Pánev musí být pohyblivá ve všech třech osách. Pokud budete mít dobrou pohyblivost pánve, ulehčíte vašemu tělu návrat do původního stavu. Funkční pánevní dno reaguje na každý pohyb v oblasti pánve a zajišťuje dobrou elasticitu.

     Dopřejte svému tělu kvalitní přípravu! Především kvůli sobě a vašemu zdraví. Je příjemné si bezstarostně kýchnout nebo se jen tak od srdce zasmát. Necítit limity během pohybu – vždyť potřebujete vyběhnout za svým děťátkem a určitě se nevyhnete ani skokům na trampolíně. To všechno si můžete klidně dopřát a ještě bez pocitu dis komfortu v oblasti pánve. Cvičte, choďte a radujte se z každého správného pohybu.

 

Autor: Lucie Horvátová

Nutris®
SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka