Marek Janota - Výživa v těhotenství - 1.díl

01. 02. 2013

Nebudu pojímat tuto sérii článků o výživě v těhotenství jako lexikon rad o tom, jak by měla budoucí maminka jíst, případně co a kdy. To je ve skutečnosti tak individuální, že žádný univerzální jídelníček neexistuje.

Přesto ale existuje několik obecných pravidel, která by se měla dodržovat, aby se co nejvíce snížila zdravotní rizika zapříčiněná špatnou, případně nedostatečnou životosprávou.

A naopak stále přetrvává mnoho pověr a omylů, které jsou již vědecky vyvráceny. Toto všechno bych rád uvedl na pravou míru a zasadil do širšího kontextu celkové životosprávy a vymezil tak mantinely pro co nejbezproblémovější průběh těhotenství.

Díl 1. Počátek

V prvním díle se budeme věnovat období početí a nakousneme 1. trimestru těhotenství.

Radost z příchodu potomka a studování všemožných knih a rad v období těhotenství je pochopitelná a záslužná činnost. Ovšem, velmi často se zapomíná, že tělo má paměť a velice záleží také na tom, jak vypadala životospráva daleko před otěhotněním. Tak například v době, kdy většina žen zjistí, že jsou v „jiném stavu“, jsou nejdůležitější procesy vývoje, tedy tzv. rýhování plodu, v pochodu, případně z větší části již hotové. Při těchto procesech se vlastně oplozené vajíčko dělí na více buněk, které dostávají budoucí podobu (trávicí soustava, mícha, svaly, kostra apod.) a přijímá DNA matky. Při tomto procesu vzniká nejvíce degenerativních poruch zapříčiněných právě chybným přenosem genetických informací.

Co vás čeká před otěhotněním?

Tato rizika se zvyšují i špatnou životosprávou, jako je třeba kouření, zvýšená konzumace alkoholu, obezita, cukrovka a jiné neinfekční onemocnění, tzv. civilizační choroby. Proto je potřeba před samotným otěhotněním zvýšit příjem kyseliny listové ze zeleniny (kyselina listová se vyskytuje v zelené zelenině) a vlákniny, která pročistí tlusté střevo a je jediný zdroj energie pro velmi důležité bifidogenní bakterie.

Takže vidíte, že začít přemýšlet o změně životosprávy, resp. celého životního stylu je dlouhodobý proces, který by měl začít minimálně půl roku před těhotenstvím. Věděli jste například, že by těhotná žena neměla přestat kouřit ihned potom, co zjistí svůj stav? Šok způsobený tak radikální změnou způsobí spíše škodu než užitek. V takovém případě je třeba začít postupně a po malých krůčcích. A to jak s odvykáním zlozvyků, tak i příjmem těch zdravých návyků, jako je třeba příjem vlákniny.

Jak tedy postupovat?

Pokud tedy těhotenství plánujete, je nejideálnější začít rok dopředu tělo připravovat na tento stav a začít se zlepšováním životního stylu. A to nehovořím jen o výživě, ale celkovém přístupu k životu. Přestat se stresovat, naučit se relaxovat nejen mysl, ale i tělo (např. saunování, otužování apod.), začít se pravidelně hýbat, procvičovat pánevní dno a hluboký svalový stabilizační systém atd. To se týká například i hormonální antikoncepce, která by měla být vysazena právě půl roku před plánovaným početím, aby se tělo stihlo „očistit“ od hormonů, které by mohli mít negativní vliv na vývoj dítěte.

Co příště?

Pokud vás informace z tohoto článku zaujaly, můžete se těšit na pokračování, které bude neméně zajímavé a přinese spoustu (možná) nových informací. A co to bude konkrétně? Řekneme si něco o doplňování vitamínů, samotné výživě ve 2. trimestru a jak je to vlastně s tím nabíráním na váze.

Autor článku: Marek Janota

Copyright: Využití textových nebo filmových materiálů a fotografií, které jsou zveřejněny na těchto webových stránkách, je možné pouze se souhlasem provozovatele webu www.iqpohyb.cz. Přejímání obsahu stránek je možné pouze se souhlasem a jasně viditelným uvedením zdroje na začátku každého přejatého materiálu. Pro schválení nás prosím kontaktujte.

 


SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka