Marek Janota - Výživa v těhotenství - 2.díl

04. 02. 2013

V prvním díle jsme se zaměřili především na fázi „předtěhotenskou“, početí a první týdny těhotenství. Dnes to bude 2. trimestr. Ještě než začneme, rád bych doplnil, že jak v prvním tak v druhém trimestru je třeba si hlídat váhu.

Hlídat ve smyslu nikoli nějakého omezování, ale kontroly, jestli váha nejde moc rychle. V obou trimestrech je optimální tempo příbytku váhy kolem 1 kg za měsíc. Při rychlejším tempu je potřeba poradit se s výživovým poradcem.

Co si hlídat

Nárůst váhy je důležitý, protože vypovídá o správném průběhu těhotenství, kdy je plod dobře vyživovaný a roste. Větší, než optimální nárůst už ale vypovídá o přílišném příjmu energie, které plod nepotřebuje a dochází tedy k přejídání. V období celého těhotenství platí obecně známé a generacemi ověřené rady typu, jezte, na co máte chuť. Tyto rady ale vychází z předpokladů kvalitních surovin (kdysi žádné jiné ani neexistovaly), které dodají potřebné živiny v přiměřeném množství energie a rychle zasytí. Ano, jezte na co máte chuť, ale hlídejte si množství a především kvalitu a čerstvost. Nikdy jindy, než v těhotenství to není důležitější!

Potravinové doplňky, zvláště ty těhotenské

Obecně vzato se nedá říci, že by potravinové doplňky, doplňky stravy, výživové doplňky a já nevím, jak jinak nazývané přípravky byly škodlivé nebo nebezpečné. Jsou zde ale silné argumenty, které dokazují, že jsou zcela zbytečné a někdy i v důsledku kontraproduktivní. Pojďme si to popořadě ukázat.

Hned první argument proti je, že pokud budete dodržovat pravidlo o kvalitě a čerstvosti surovin, vždy dostanete živiny přirozenou cestou a není třeba nic doplňovat.

Je potřeba si uvědomit, že tyto prostředky jsou distribuovány jako potraviny a tudíž o jejich kvalitě a funkčnosti rozhoduje pouze ujištění výrobce a nikoliv složité a dlouhodobé testy, jako je tomu u léčiv. Jinými slovy. Nejen, že v mnoha doplňcích je překračována doporučená denní dávka (nutno podotknout, že zcela zbytečně), ale i navzdory tomu vůbec není zaručena jejich účinnost, či to, zda-li tam vůbec účinná látka je. Zkrátka kvalita těchto prostředků je stejná, jako kvalita jakýchkoliv jiných potravin. A dobře víme jak na tom ta kvalita momentálně je.

Z mého pohledu významný argument proti používání těhotenských doplňků, nejčastěji vitamínů a minerálních látek, je poměrně zásadní. Tělo je totiž velice inteligentní. Umí se velice rychle a účinně přizpůsobit okolním vlivům. A to tak, že čím víc toho (např. těch vitamínů) získává z okolního prostředí, tím méně si toho samo vytváří a ukládá (aby šetřilo energii). Tedy se víc stává závislé na vnějších zdrojích. Při dlouhodobém a nadměrném užívání může schopnost tvorby a ukládání důležitých látek ztratit úplně. Takže pokud plod, který dostane pravidelně (v horším případě nadprůměrné dávky) různých vitamínů se na nich stane v životě závislým. Navíc je prokázáno, že děti vyvíjející se při pravidelném doplňování těhotenských přípravků, se rodí s porodní váhou 4-5 kg (i rodičům střední až menší postavy) nejčastěji císařským řezem!

Rekapitulace

Pokud Vás moje argumenty o zbytečnosti doplňků stravy v podobě těhotenských vitamínů, ale i ostatní nepřesvědčily, položte si jednoduchou, objektivně zodpověditelnou otázku. Je vývoj zdravotního stavu dětí za poslední dvacet let na vzestupné úrovni? Statistiky odpovídají, že ne…

Výživa v těhotenství musí být vyvážená, ale nikdy nesmí být nucená, takže jezte, na co máte chuť v přiměřeném množství a v nejvyšší kvalitě.

Dobrá rada na závěr, přijímejte co nejvíce vlákniny (zelenina, ovoce, obiloviny, luštěniny), zabraňuje těhotenské zácpě.

Autor článku: Marek Janota

Copyright: Využití textových nebo filmových materiálů a fotografií, které jsou zveřejněny na těchto webových stránkách, je možné pouze se souhlasem provozovatele webu www.iqpohyb.cz. Přejímání obsahu stránek je možné pouze se souhlasem a jasně viditelným uvedením zdroje na začátku každého přejatého materiálu. Pro schválení nás prosím kontaktujte.

 


SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka