Článek - Bolest hlavy nemusí být jen od krční páteře

26. 01. 2018

Daniel Muller napsal článek pro laickou veřejnost o bolesti hlavy, která nemusí být jen od krční páteře - časopis Regenerace.

Každý z nás už asi jednou zažil bolest hlavy. Sem tam to rozbolí a člověk si vezme nějaký ten prášek a ono to pak přestane. Ale za pár dní je to tu znova. Znova prožíváme bolest hlavy se vzestupnou tendencí a stále to řešíme nějakou tou tabletkou. Když už si nevíme rady, tak se mnozí z nás chytnou nějaké poloodborné rady sousedky ve vedlejším vchodu, která pronese: „Tak to přesně mi říkal doktor, že bolest hlavy je z krční páteře. Promasírujte si krk a ono to povolí, když by ne, tak si vezměte ibalgin a je to.“ Kdyby to bylo tak jednoduché, tak by z nás nikdo netrpěl bolestivosti hlavy, ale ono to tak jednoduché asi nebude. Nyní vynecháme pro další výklad bolest hlavy jako migrénu, která je daleko složitější, i když bychom mohli stejně tak uplatnit ony zásady jako u obyčejné bolestivosti hlavy.

Bolest hlavy

Bolest hlavy pokud není způsobena námahou očí nebo z celkového přepracování může být třeba i z nedostatku tekutin. To stačí jen sklenice vody či neslazeného čaje a je všechno hned jako dříve. Ale co když se bolest hlavy stále opakuje? Co když pokaždé cítím svaly na zátylku hlavy, je to opravdu z krční páteře? Nebo to je jen důsledek něčeho, čeho si vůbec nevšímáme?

Krční páteř je jen poslední článek celého sloupce obratlů a meziobratlových plotének, které jako periferie drží naši hlavu. Musíme tedy začít od začátku, kde všechno je upevněno a všechno sedí na hybném podstavci. Pánev jako celek spojená s páteří, ovlivňuje celkové držení těla a také bolestivost hlavy, která je ve většině případů právě nesprávně přisuzována krční páteři. Začneme-li analyzovat běžné standardní návyky populace se sedavým zaměstnáním, budeme směřovat neustále k hlavní příčině, která nejvíce ovlivňuje naše špatné držení těla. Pomineme-li nestravnou souhru funkčního svalového a pohybového aparátu těla dostáváme se k našemu pracovnímu prostředí a to zejména k částem nábytku, ve kterém trávíme podstatnou část pracovního dne. Hygiena pracovního prostředí je u nás neustále v plenkách oproti západní Evropě, kde se snaží maximalizovat podmínky pro zdravotní pracovní prostředí. Například výška pracovního stolu spolu s výškou židle či speciálně nastavitelného křesla ovlivňuje nejvíce bolestivost zad a hlavy, což mnozí si ani nepřipouštějí.

Páteř lidského těla

Pokud se chceme vyhnout bolestivosti hlavy, musíme začít hledat prvotní příčinu. Ne to vše svádět na postavení krční páteře a hlavy. Je to stejné, jako když zatočíte při řízení auta koly do zatáčky, neotáčíte přece jednotlivými koly, ale pouze zatočíte volantem. A vše jde úplně samo. Tak stejně zkusme si jen v práci dobře nastavit židli, dobře si sednout a několikrát za den si srovnat svá záda, stále se vytahovat směrem vzhůru a za pár dní uvidíte ten výsledek. Bolest hlavy odezní, avšak v průběhu korekcí se mohou ozvat záda. Nebojte se, ozvou se jen svaly zad, které po tu celou předchozí dobu vašeho držení těla nebyly aktivní. Teď začínají být silná a správně prokrvená. A to nikdy bohužel nejde bez aktivace.

Autor: Daniel Müller

Nutris®
SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka