Daniel Muller - Co nového ve fitness v roce 2003

19. 01. 2012

Během několika posledních let se objevila v tělocvičnách a fitness-centrech ... námět pro časopis donna v roce 2003.

Během několika posledních let se objevila v tělocvičnách a fitness-centrech vedle klasických forem aerobiku či posilování řada novinek s exotickými názvy. Důvodem je podle instruktora World Class Health Academy Daniela Mullera především zpestření a trochu jiný druh pohybu. Tenhle boom bude stále pokračovat a sportovní nadšenci se mohou těšit na řady novinek, které k nám přicházejí nejen z Ameriky. „Protože klasický aerobik už řadu lidí omrzel, vymysleli Američané dokonce i takové kuriozity jako tenis-aerobik, volejbal-aerobik a další. Ke kardio tréninku přidáte prvky volejbalu či tenisu a můžete to použít i jako trénink na volejbal nebo tenis,“ říká instruktor.

DANCE AEROBIK

Velmi blízko k aerobiku je takzvaný DANCE AEROBIK, což je aerobik obohacený o taneční prvky – určený především pro vyspělejší klientelu. „Je velké množství druhů dance aerobiku. U nás we World classu, protože jsme švédská akademie, máme švédský typ dance aerobiku, existuje ale i například italský, španělský… podle typu latinskoamerických tanců – salsa, cha-cha, které jsou nakombinovány s aerobním tréninkem. Dance aerobik je bližší tanci než klasickemu aerobiku, je náročnější v choreografii s množství výskoků a skoků, jenž mají za následek vyšší fyzický stupeň aerobního tréninku.“ To ale neznamená podle Daniela Mullera, že je určen jen pro mladší generaci. Možnost takto si aerobně zacvičit využívají i lidé na hranici starší a střední generace.

LIFT IT

Pro přirozené držení těla, svalovou stabilitu a formování těla je vhodný LIFT IT. Podstatou je zpevnění celkového svalového aparatu, je určen především těm, kdo neradi chodí do posilovny. „Gró tohoto cvičení posilovací choreografie s body bar – posilovací tyč, na kterou si můžete naložit podle vlastních potřeb a kondice jednotlivé váhy. Dle jednotlivých songů postupně procvičíte během celé hodiny všechny svalové partie od velkých jako jsou stehna, zadové svalstvo, prsní svalstvo, deltové svaltsvo přes přicho až po ty malé jako jsou bicepsy, tricepsy, deltové, mezilopatkoví svalstvo. Výhodou celého cvičení je, že propojíte hudbu a posilování v jeden celek, navíc je to skupinová aktivita, což mnohé klienty motivuje.“ Koncepce LIFT IT pochází ze Švédska a trénink musí přesně odpovídat původnímu vzoru, aby se klient mohl neustále zdokonalovat v provedení spravných technik.Mimo dětí je určen všem věkovým kategoriím, mužům i ženám.

FIT KICK BOX

Takzvaně novým druhem pohybu je také FIT KICK BOX založený buď na tréninku bojových sportů v přímém kontaktu s jiným klientem, s nímž jakoby „zápasí“, nebo je to pouhý trénink pro zlepšení fyzické kondice, který využívá kopů a úderů nohou. „Je to sport trochu odlišný od aerobiku a je určený především těm, kdo neholdují aerobiku. Pro mnohé je dobré, když se může vybít do boxovacího pytle, zbavit se stresů a negativních energií,“ říká instruktor. Přestože součástí jsou prvky bojových sportů, reálné sebeobraně to příliš nepomůže. Je to spíš o pohybu, vyrovnání svalových dysbalancí a odreagování. Kombinace karate a boxu ve fit kick boxu nemá žádný zvláštní účel, jde jen o zpestření, aby se klienti během pětasedmdesátiminutové cvičební jednotky neměli čas nudit. „Dobře sestavený jakýkoliv kardio trénink zlepšuje nejen kardiovaskulární systém ale take stimulaci nervstva, vyrovnanost jednolivých hormonu v krvy,“ říká instruktor.

AQUAROBICS

Řada lidí má možná představu, že AQUA AEROBIK - AQUAROBIC je méně náročná forma aerobiku pod vodou. Ve skutečnosti je několikrát náročnější než klasický aerobik a společný s ním má pouze fakt, že jde o „aerobní“ cvičení. Vhodný je především pro obézní jedince nebo třeba těhotné ženy. Vzhledem k tomu, že se cvičí pod hladinou, nejsou tolik zatěžovány klouby, ale zároveň se pracuje proti odporu vody. Aqua aerobik je „spalovací“, protože voda odnímá pohybujícímu se tělu teplo. Existují tři úrovně: po pás, po bradavky, hlubokým dnen, kdy máte pripnutý na těle speciální pás. Princip je úplně opačný než v aerobiku, protože tam, kde v aerobiku provádíte pohzb nahoru, tady tlačíte dolů proti odporu vody. Tím tak procvičujete svalové skupiny úplně jinak, než jak jsme zvyklí,“ vysvětluje lektor a říká, že aqau vznikl v Americe, když sledovali děti hrající si ve vodě. Cvičení je nenáročné na sestavy, opakuje se šest základních pohybů s možností využití různých pomůcek, činek, stepů nebo rukavic. Nevýhodou může být, když začátečník našlapuje na špičky místo na chodidlo, protože pak přetěžují lýtkové svalstvo. Teplota vody je přesně daná pro takový trénink ve vodě, ale někdy v chladnějším prostředí může vznikat podchlazení organismů, které je projevuje zfialověním rtů.

JÓGA

Cvičení s prvky JÓGY, které k nám přivezla asi před dvěmi roky z Ameriky Klára Buzková, si také postupně získává české příznivce. Lidé trpící ochabnutými a zkrácenými svaly nebo kulatými zády využívají FITNESS JÓGY, kde cvičí jednotlivé jogínské ásany ve „fitness“ dimenzích. Cílem je vyrovnat svalovou dysbalanci, protažení zkrácených svalů vedoucí ke správnému držení těla. POWER JÓGA, která je více dynamičtějšího charakteru je postavena na stejných zakladech jako fitness jóga. „Není to kardiotrénink, nezadýcháte se, ale určitě se zapotíte,“ slibuje lektor, „neodbouráváte tuk, jako třeba když běžíte nebo jedete na kole, ale posílíte především svalstvo, které je uloženo hluboko uvnitř těla, a které je odpovědné za jeho správné držení.“ Lektor zdůrazňuje, že podstatná je technika provedení, ne množství, jako například v kalanetice. Cviky nedoporučuje těhotným ženám nebo při menstruaci.

PILATES

PILATES je metoda vyrovnávající svalové dysbalance a vede ke správnému držení těla. Její autor, Joseph H. Pilates, měl jako dítě velké zdravotní problémy, které odstranil cvičením natolik, že už v sedmnácti letech byl díky své dokonalé postavě anatomickým modelem pro lékaře. Tento Němec zkoušel své metody za prvné světové války v nemocnicích. Po válce se odstěhoval do Ameriky, kde založil své první pilátovské studio, což je v podstatě „posilovna“ se speciálními stroji zaměřená na Pilateho cviky. „teď je v Americe, Austrálii, Anglii, ale u nás se to asi až do takové formy nevyvine. Existuje nepřeberné množství typů pilates, typicky česká verze je balantes, cvičení na míčích, které sem přivezla Jitka Polášková,“ instruktor vysvětluje, že pilates není jen o míčích, spíš o malých ale velmi účinných cvicích, kde je podstatná správná technika provedení. Jak prý praví sám Pilates: Po deseti lekcích se budete cítit lépe, po dvaceti lekcích budete lépe vypadat a po 30 lekcích budete mít celkem nové tělo.

SPINNING, CYCLING

Pro příznivce jednoduchého kardiotréninku nezatíženého silovými sestavami, nebo třeba pro ženy, které se chtějí zaměřit na dolní partie, vznikl SPINNING, CYCLING a INDOOR CYCLING, což je jízda na speciálně upravených stacionárních kolech. „Od klasického rotopedu se liší v trochu jiných, parametrech, kolo je mohutnější a vydržíte na něm jet déle. Rotoped vás brzy začne nudit, tady jedete ve skupině, na hudbu, řídíte se pokyny trenéra, cvhíli jedete na rovině, chvíli z kopce… je to hodně aerobní, pohybově nenáročná činnost, vhodná i jako zimní trénink pro cyklisty, ale doporučuji kombinovat ho třeba s posilovnou, aby se procvičilo celé tělo. Na hubnutí je lepší nižší zátěž v aerobní zóně,“ radí Daniel Muller.

TAE-BO

Pracovat na sobě a neporovnávat se s druhými, taková je filosofie nového sportu TAE-BO, který kombinuje sestavy kopů a úderů z bojových sportů s východní filosofií. Přesto přišel do Čech tae-bo ne z východu, ale díky Katce Masopustové z Německa (a odtud z Ameriky). „Vhodný je pro lidi, kteří neholdují aerobiku a nezvládají taneční choreografie, je to velmi rychlé a na rozdíl od fit kick boxu už je to skutečně jen o tom kardiu.“ Protože je důležitá technika provedení, začátečníci se s ní seznámí v lekcích taebo intro, a tu pak mohou v pokročilých lekcích zdokonalovat.

FUNK, STREET FUNK

FUNK, STREET FUNK, který k nám přišel z Ameriky představují Jitka Perutková a Leona Vránová, je kombinací pouličních tanečních stylů, hip-hop, funk, disco, s použitím podobných kroků jako v aerobiku, ale ne tak striktních a pevných sestav. „Klientela bývá spíš mladší, je to takové bláznivé, na uvolnění a vydovádění se, zvlášť pro lidi, kteří chtějí mít aerobní trénink, ale aerobik jim nic neříká.“

autorka zkrácené, tištěné verze článku: Kateřina Beščecová

Copyright: Využití textových nebo filmových materiálů a fotografií, které jsou zveřejněny na těchto webových stránkách, je možné pouze se souhlasem provozovatele webu www.iqpohyb.cz. Přejímání obsahu stránek je možné pouze se souhlasem a jasně viditelným uvedením zdroje na začátku každého přejatého materiálu. Pro schválení nás prosím kontaktujte.

 

Autor: Daniel Muller

SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka