Daniel Muller - Otázky na fitness z fitness

24. 01. 2012

Autorka řady článku z oblasti finess Markéta Klosová se ptala Daniela Mullera pro časopis PULS na nejčastější otázky kladené čtenářkami a čtenáři.

Jak je podle vás typická klientka vašeho fitcentra? (věk, figura, typ cvičení a služeb, které si vybírá, frekvence návštěv).

Tak na to bohužel není vůbec žádná škatulka. Čím více máte nabízených služeb, tak chodí více různých lidí. Pokud nabídnete relaxaci a rehabilitaci ve svém centru tak navštěvují centrum i starší osoby s poruchami hybného aparátu. Nelze to obecně říci. Jen jedno mají všichni společné: a to že se chtějí hýbat či relaxovat společně s dalšími lidmi.

A jak by podle vás měla vypadat ideální návštěvnice (typ aktivit, frekvence návštěv, počet hodin).

Podle mne je ideální každý, kdo chce se sebou něco dělat. Neexistuje žádný ideální typ, za ty roky, co cvičím, se mi změnila celá moje klientela. Nejprve jsem začínal u klasického aerobiku, který navštěvovaly především mladší ženy. Ty se chtějí vyřádit, zacvičit si aerobně a sem tam něco spálit. Nyní co se věnuji rehabilitačnímu pilates, mám spíše ženy středního a vyššího věku, neboť právě ony mají již problémy se zády, celkovým pohybovým aparátem a nemusejí mít zcela tak perfektní postavičku jako ty mladší. Právě ony jsou spíše už nakloněny idei, že vzhled není to všechno. Potřebují spíše cvičit, aby je nebolela záda a vydržely v práci sedět třeba několik hodin. Ideální typ je tedy každá žena, která bude chodit pravidelně na své lekce dle svého správného výběru a doporučení odborníků. Některá třeba jen jednou týdně, neboť má rodinu, děti atak dále, některá klidně i čtyřikrát týdně. Záleží tedy vždy na každé ženě samotné, vždy by se měla poradit s odborníky a ty ji doporučí cestu, jak docílit svůj vytoužený cíl.

Jaké je minimum hodin týdně, které bychom měli strávit sportováním, ať už ve fitku, nebo jinde? Existuje také nějaké maximum?

Minimum a maximum, záleží vždy na klientovi, co chce a může tomu obětovat, znám lidi, co stráví sportováním minimálně 20 hodin týdně a znám lidi, co si mohou dovolit jen jednu hodinu týdně. Myslím si, že minimálně by měl každý cvičit tak tři hodiny týdně. Maximálně pro obyčejného smrtelníka tak maximálně pět až šest, více mi to připadne už zbytečné a přehnané. Jedinec nezařadí do svého týdenního plánu žádnou relaxaci a to je chyba. Když sportujete třeba jen hodinu denně a nemáte čas na další trénink, tak určitě můžeme chodit pešky s nákupem, sem tam vyjít to třetí patro a nejezdit stále výtahem a tak dále. To všechno se počítá do celkového cvičení, které rozvíjí a udržuje naše tělo aktivní. Dneska je problém třeba v kanceláři se odlepit od počítače, neboť všechno je tam v jedné bedně a žádný pohyb tam není. Proto pořád doporučuji třeba jen chodit více než jezdit autem nebo MHD. Třeba jednu zástavku jít pešky a zbytek už pak dojet… a tak dále. To si každý musí určit sám, kolik tomu obětuje.

Je lepší střídat hodiny a lektory, nebo se držet jednoho?

Na tuto otázka by se dala bez váhání jednoznačná odpověď, no samozřejmě, že ano. Avšak…
Každý z lektorů má svůj rukopis, svůj pohled na vedení lekce a výběr cviků (třeba posilovacích), svoje oblíbené kroky atd.
Pokud bychom chodili jen pravidelně několik let na stejného lektora a stejnou lekci tak by se mohlo stát, jako třeba u jídla, že vám budou časem chybět nějaké vitamíny a další složky potravin, když budete jíst stále to stejné. Chce to změnu… ale na druhou stranu když budete mít kvalitního lektora, tak pak si pak těžko naleznete dalšího stejně odborného a kvalifikovaného. Ne všichni jsou odborníci a ne všichni se tomu věnují na 100%. Někteří cvičení mají jako koníček a někteří jsou opravdový profíci. Někdo říká ono a ten druhý to může zcela popřít. Vždy je třeba vyzkoušet, co každému sedí a vyhovuje. Ale doporučuji vždy mít niválně 2 až 3 lektory, kteří jsou úplně jiní. Popřípadě 2 – 3 různé sportovní aktivity.

Podle čeho se řídit při výběru fitcentra?

Je třeba najít si takové centrum, kde se budete cítit dobře (což je velice důležité, protože jen tak sem budete chodit pravidelně a cvičení Vás bude bavit). Jakmile ucítíte, že se k Vám nechovají jako k ostatním klientům, že Vám nenabízí ty samé služby, klidně se poohlédněte jinde a najděte si zařízení, kde se budete cítit dobře.
Každé centrum se představuje trochu jinak, ale dají se všechna rozdělit do základních kategorií jako je posilovna, fitness a wellness centrum.
Co si pod kterým „označením“ představit? Každá z výše uvedených kategorií má své výhody i nevýhody a hodí se pro různé typy cvičenců. Je to rozdělení velice orientační, ale mohlo by Vám pomoci ujasnit si, co všechno můžete v těchto centrech najít a co od nich tedy můžete čekat:
Posilovny jsou typické tím, že jsou zde většinou ne moc luxusní a pohodlné posilovací stroje a ani jich tu není mnoho. Oproti tomu je zde mnoho jednoručních a velkých činek – takzvané volné váhy. Také zde nenajdete mnoho strojů pro vytrvalostní sporty. Nejčastějšími návštěvníky jsou většinou cvičenci a sportovci, kteří se specializují na silové a objemové tréninky. Pro ně je tento typ vybavení ideální. Velkou výhodou je, že tyto klasické a ne velké posilovny jsou velice levné (od 60,- Kč za jednorázový vstup). Většinou zde nejsou ani sály pro skupinové hodiny.
Fitness centra můžeme označit za lepší posilovny. Určitě zde najdete mnoho posilovacích strojů, jednoruční i velké činky a v neposlední řadě také stroje pro vytrvalostní aktivity (např. pro běh či chůzi nebo stacionární kola). Návštěvníky zde potkáte různé – od tzv. „bodybuilderů“ (lidí, věnující se kulturistice), lidí s cílem zhubnout, mužů i žen, po manažery, kteří se sem jdou jen „trochu hýbat“. Jak je vidět, návštěvníky jsou většinou „normální“ lidé, a proto by nikdo neměl mít pocit, že do fitness centra nepatří. Najdete zde minimálně jeden sál pro různě zaměřená skupinová cvičení – od klasických aerobiků, po bojové sporty, různé formy hodin na stacionárních kolech, taneční hodiny i cvičení pro správné držení těla a mnoho dalších… V části posilovny (někdy i jako samostatná místnost) by měla být k dispozici široká škála strojů pro vytrvalostní zatížení – běhací (chodící) pásy, veslovací trenažéry, rotopedy, cross trainery (někdy také zvaný eliptical) – imitace běžek – a steppery, napodobující chůzi do schodů. Určitě zde potkáte také aspoň jednoho osobního trenéra, který Vám poradí nebo pro Vás sestaví tréninkový plán nebo s Vámi bude přímo cvičit.
Wellness centrum je v podstatě jako fitness, nicméně byste zde měli najít větší množství vybavení a služeb. Celkově by na Vás mohlo wellness centrum působit i luxusněji... Slovo wellness znamená zdravý životní styl – nepatří sem jen cvičení, ale i výživa a regenerace. Proto v takovýchto centrech najdete určitě i vířivou vanu, saunu nebo páru a odpočívárnu. Mnohde Vám nabídnou i možnost různých masáží a kosmetických služeb apod. V části posilovny by měl být k dispozici i trenér, který Vás případně opraví při nesprávné technice cvičení a bude ochoten Vám odpovědět na jakoukoliv otázku ohledně cvičení. Všechny tyto možnosti a široká nabídka služeb se samozřejmě odrazí na ceně, kterou za návštěvu wellness centra zaplatíte.

Má pro ženy cenu chodit do posilovny? Pokud ano, co mají chtít po osobním trenérovi?

Protože většině populace chybí přirozený pohyb, jsou skoro všichni, kteří si chtějí zachovat fungující pohybový aparát, nuceni chodit cvičit. Každý by si měl najít pohyb, který ho bude bavit, aby u něj vydržel. Občas je jediné možné řešení posilovna – buď není možnost žádného jiného sportovního vyžití, nebo je to vzhledem ke zdravotnímu stavu a cílům konkrétního člověka nejvhodnější řešení. Výhody posilovny jsou jasné – na strojích, s činkami, kladkami a na volných plochách můžete nasimulovat jakýkoliv pohyb, procvičit a aktivovat jakýkoliv sval. Podle typu tréninku můžete v posilovně hubnout, formovat postavu, zpevňovat svaly apod. To vše by mělo vést k vysněnému cíli onoho cvičence a ke zlepšení jeho držení těla a tím odstranění bolestí pohybového aparátu, protože ať cvičíte cokoliv, vždy byste měli mít správně „nastavené“ tělo a tím při jakémkoliv cviku i posilovat hluboký stabilizační systém a zlepšovat tak bezbolestné držení těla. Takže ano, posilovna je i pro ženy.
Od osobního trenéra by měli vyžadovat úvodní analýzu, vytyčení cílů, individuální sestavení cvičebního plánu a představení budoucího programu, pravidelné kontroly, zda se k cíli blíží, maximální soustředěnost jen na ní po celou dobu svého zaplaceného času s trenérem.

Jakou kombinaci cvičení byste jim doporučil pro harmonický rozvoj a tvarování těla?

Zcela určitě bych doporučil kombinaci všech možných sportovních aktivit dle celkové vyváženosti v celém cvičebním programu. V týdenním plánu by neměl chybět program rozvíjející aktivitu kardiovaskulární tak i svalovou. Možnosti jak rozvíjet aerobní aktivitu je mnoho, počínaje během, jízdou na kole či na in line bruslích, tak i hodinou aerobiku, stepu i dokonce tancem. Rozvoj svalové koordinace při aerobní aktivitě můžeme zdokonalit i cvičením silovým či dokonce silově vytrvalostním, nejlépe pak v hodinách Body stylingu či jinými posilovacími lekcemi. I posilovna je velkým přínosem pro harmonický rozvoj těla tak jako poslední část, která byla v minulosti dostatečně opomíjena. V dnešní době se již pomalu dostává do popředí a získává si mnoho příznivců. Směr pomalých forem body and mind slouží nejen k protažení ale i k relaxaci. Ať již samostatný strečink, nebo yoga a pilates či dokonce spojení všech směrů z východu ve formě Chi-toningu Vám rozvíjí tělo jak po stránce duševní, tak i po stránce tělesného cvičení, jehož kombinaci potřebujeme právě pro harmonický rozvoj a tvarování těla. Ať již si vybereme jakékoli aktivitu, vždy musíme mít na paměti jeho vyváženost s ostatními pohybovými aktivitami. Nejčastější chybou je právě jen jednostranné zaměření, které bohužel v delší době nepřináší takový tíživý výsledek. Nejlepší kombinací je aerobní aktivita spolu s posilováním a relaxací v jednom tréninkovém plánu.

Autor článku: Mgr. Daniel Müller

Copyright: Využití textových nebo filmových materiálů a fotografií, které jsou zveřejněny na těchto webových stránkách, je možné pouze se souhlasem provozovatele webu www.iqpohyb.cz. Přejímání obsahu stránek je možné pouze se souhlasem a jasně viditelným uvedením zdroje na začátku každého přejatého materiálu. Pro schválení nás prosím kontaktujte.


SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka