Daniel Muller - Spinalis - Předejděte problémům se zády cvičením

05. 02. 2012

Autorka Helena Kápičková napsala o novém cvičebním programu SPINALIS, jehož tvůrcem je Daniel Muller. Článek vyšel v časopise FITSTYL číslo 06/2009, strana 28 - 32.

Trávíte denně mnoho hodin u počítače a máte obavy, jak na tom bude vaše páteř za několik let? Cvičíte rádi jógu, ale přesto si říkáte, že to není ještě úplně ono? Pak můžete vyzkoušet spinalis, nový typ cvičení pro správné držení těla a posílení svalů kolem páteře. Propojuje jógu a pilates, ale zároveň je za pomoci fyzioterapeutů sestaveno tak, abyste jednotlivé cviky provedli správně a neublížili si.

Spinalis

Spinalis, IQ Pohybje cvičební program, který se zaměřuje na správné držení těla a posílení svalů kolem páteře. Nejedná se o rychlou formu cvičení – propojuje totiž jógu, pilates a rehabilitační cvičení. „Spinalis využívá cviky, které vycházejí z jógy, ale jsou upraveny za asistence fyzioterapeutů,“ říká Daniel Müller, osobní trenér a ředitel sportovně-zdravotního centra Face Czech Fitness. Ten tvrdí, že i když se u nás jóga stala velice oblíbenou, nejsou na ni lidé připraveni. „Jóga je výborné cvičení, ale mnohdy trvá několik let, než je tělo připravené vykonat určitý pohyb,“ říká Daniel Müller, který se spolupodílel na sestavování programu spinalis.

Pro rovnou páteř

Lekce začíná klasickým zahřátím a poté je rozdělena do takzvaných sekcí, při nichž budete postupně procvičovat páteř. Každá sekce bude oddělena hudbou, takže každou část budete cvičit na jinou hudbu. Na závěr se zrelaxujete. Celý trénink je zaměřený tak, abyste byli v mírném záklonu a měli přirozeně zakřivenou páteř. Protože u počítače, u snídaně i u televize jsme pořád v mírném předklonu a taková pozice zádům škodí.

Posílíte břišní svaly

Spinalis, IQ PohybMůže se stát, že si některými pohyby, na které není vaše páteř přizpůsobená, během cvičení spíše škodíte a vytváříte si v oblasti páteře svalovou nerovnováhu. „V zahraničí jsem se proto naučil, jak cvičit jógu fyzioterapeuticky, abychom lidem neubližovali,“ doplňuje Daniel Müller.

Cvičení je tedy zaměřeno na pozvolné provádění cviků vycházejících z jógy i pilates tak, aby je člověk zvládl a neublížil si. „Pilates jsme do tohoto cvičení zapojili proto, že cvičení pánevního dna je oblíbené a velice se ujalo,“ říká Daniel Müller. Zapojení cviků na pánevní dno je důležité proto, abyste náročnější pozice v józe zacvičili lépe. Většina z nás nemá dostatečně posílené břišní svaly, aby cviky zvládli a provedli je správně. „Každý z nás se může ohnout, ale záleží na tom, jakou technikou. Často se setkávám s lidmi, kteří jsou velice ohební, ale páteř v bedrech mají neohebnou,“ doplňuje Daniel Müller.

Základní program, který si budete moci poprvé vyzkoušet na podzim v Praze, bude trvat čtyři měsíce. „Jde o program, který běží přesně podle plánu a do kterého se nesmí zařadit nic navíc,“ říká Daniel Müller. Především proto, že po měsíci již budete vědět, co přijde, a tak se budete moci soustředit na techniku. „Když totiž lidé nevědí, jaký cvik bude následovat, přestanou se soustředit na techniku provedení,“ doplňuje Daniel Müller. Za čtyři měsíce se cviky obmění, sestava bude náročnější.

Spinalis, IQ PohybNebojte se dotyků

Pokud chcete preventivně bojovat proti problémům se zády, je pro vás spinalis jako dělaný.  Jestli vás ale záda už bolí, navštivte nejprve několik lekcí cvičení pilates nebo zdravotního cvičení, při němž se naučíte cviky na posílení pánevního dna. Vždy je ale důležité komunikovat s lektorem – takže pokud jste na lekci poprvé a máte nějaký zdravotní problém, nebojte se mu o něm říct – jinak by se mohlo stát, že by vám mohl ublížit.

Připravte se na to, že během cvičení se vám bude lektor věnovat, způsob vašeho cvičení opravovat a také se vás dotýkat. „Kontakt lektora s klientem je velice důležitý. Což je ale problém, protože někteří klienti jsou neradi, když na ně někdo sahá. Ze začátku je jim to nepříjemné a nedůvěřují lektorovi, proto je musíme přesvědčit, aby nám věřili,“ tvrdí Daniel Müller. Ze začátku vám lektor cviky názorně předvede, ale postupem času, až budete choreografii znát, bude už jen chodit mezi vámi a opravovat vás. I když totiž například zaujmete stejnou pozici jako lektor, ne vždy bude váš postoj správný. Lektor při cvičení aktivuje svaly, které nevidíte, protože má na sobě tričko nebo tepláky. Nebraňte se tedy jeho dotyku, je na lekci kvůli tomu, aby vám pomohl.

Spinalis, IQ PohybOblečte se pohodlně

Spinalis byste měli cvičit minimálně dvakrát týdně a kombinovat ho s nějakou jinou fyzickou aktivitou – třeba jízdou na kolečkových bruslích, cyklistikou nebo nějakým typem aerobiku. Lekce trvá 55 minut a důležité je, abyste během ní nepili. „Pokud se totiž zahřátí napijete, zchladíte se zevnitř,“ vysvětluje Daniel Müller. Pokud ale svoji žízeň nedokážete překonat, měla by být voda, kterou pijete, alespoň teplá. Nebo si jen vypláchněte ústa či smočte rty.

Ke cvičení spinalis nepotřebujete nic, co byste neznali z klasických lekcí jógy nebo pilates – cvičí se na podložce bez bot a vhodné je oblečení, které je vám pohodlné. „Říká se, že na pilates by mělo být upnuté oblečení, ale není to pravda,“ říká Daniel Müller. Oblečení by vám především mělo vyhovovat a být vám příjemné. „Když má člověk na sobě upnuté oblečení, vidím, co dělá, ale stejně na něho musím sáhnout, protože jedině tak ucítím, zda se svaly správně aktivují,“ vysvětluje Daniel Müller. Jestli tedy dáváte přednost volným kalhotám a tričku, klidně si je na cvičení vezměte.

Spinalis, IQ PohybV ČR od září

Spinalis se u nás zatím necvičí. Pražské sportovně-zdravotní centrum Face Czech Fitness se jej chystá zařadit do svého programu od září 2009. Centrum bude zároveň školit další lektory z celé ČR. Více informací najdete na www.faceczechfitness.cz.

Autor článku: Mgr. Daniel Müller

Copyright: Využití textových nebo filmových materiálů a fotografií, které jsou zveřejněny na těchto webových stránkách, je možné pouze se souhlasem provozovatele webu www.iqpohyb.cz. Přejímání obsahu stránek je možné pouze se souhlasem a jasně viditelným uvedením zdroje na začátku každého přejatého materiálu. Pro schválení nás prosím kontaktujte.


SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka