Článek - Správné sezení napomáhá příjemnější práci

18. 01. 2018

K civilizačním onemocněním v posledních dvaceti letech jsou přidávány i chronické bolesti zad, a to především v oblasti bederní páteře, kterou trpí bezmála již 80% pracujících v sedavém zaměstnání.

Bohužel v dnešní době netrpí bolestmi zad jen ženy a muži sedící u počítačů v zaměstnání, nýbrž i děti, které nemají dostatečnou pohybovou aktivitou nekompenzující nesprávné sezení při učení doma a ve školách.

Málo kdo si umí představit život bez počítačů a klávesnic, před kterými prosedíme bezmála více jak deset hodin denně. Přitom stačí tak málo. Uvědomit si, že pánev jako celek spojená s páteří a ovlivňuje i celkové držení těla. Ovlivňuje také bolest hlavy, která je v mnoha případech nesprávně přisuzována přetěžování krční páteře. Začneme-li analyzovat běžné standardní návyky populace se sedavým zaměstnáním, budeme směřovat neustále k hlavní příčině. Příčině, která nejvíce ovlivňuje naše špatné držení těla. A to je postavení těla vsedě na židli při práci.

Syndrom LBP

Chceme-li začít, začněme u své pracovní židle. Nejvhodnější pro správné držení těla je dřevěná židle, která nedovoluje našemu tělu jiné než neutrální postavení pánve a páteře. Toto postavení zaručí nejen dřevěná židle, ale taktéž speciálně upravené pohyblivé křeslo či velký míč - fitball. To však za předpokladu aktivace pánevního dna, svalů břišních, zad a správné funkci bránice. Jak na to? Už víte z minulých článků našeho IQ webu.

Pojďme se v rámci cvičení zabývat především sedem na míči. Balanční pomůckou, která je stále oblíbenějším vybavením kanceláře. Pro správnou aktivaci hlubokých stabilizačních svalů CORE, které dokonale drží postavení těla v neutrální pozici je důležité zaujmout správné držení těla. Jen tak zamezíme bolesti zad v oblasti bederní páteře - dnes již velice rozšířený syndrom LBP (Low Back Pain) postavení těla nejen na stabilní podložce (židle) ale taktéž i na nestabilní (třeba míč).

Míč k pracovnímu stolu nepatří

Mnozí z nás se však domnívají, že míč je nejideálnější a nejlehčí prostředek, jak odstranit bolestivost zad a mít tak zdravá záda. Bohužel opak je však pravdou. Při nesprávném sedu na balanční podložce - míči, se díky svalstvu podél páteře, které není zcela dobře aktivováno přes pánevní dno či bránici, mohou jednotlivé obratle dostat spíše do vzájemné komprese. A to komprese jednostranné, neboť svalová dysbalance zad je u většiny populace patrná již od pubertálního věku. Díky kompresi jednotlivých obratlů se vzniklý tlak dostává z přetížených segmentů páteře na meziobratlové destičky - ploténky a pozvolna je deformuje. Deformace není okamžitá, je pozvolná a časem se ukáže v podobě již zmíněného syndromu LBP. Proto si musíme dávat pozor nejen na správné sezení na míči (fit ball) v kanceláři či doma ale i na obyčejné sezení na židli či v křesle u večerní televize.

Aby sezení na míči bylo přínosné pro naše držení těla a odstraňovalo tak naše svalové dysbalance, dodržujme naše desatero pro míč - fit ball.

Autor: Daniel Müller

SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka