Daniel Müller - Otázky a odpovědi z Lidových novin 1.díl

19. 11. 2012

Daniel Müller odpovídal na otázky týkající se zdravého pohybu a všeho, co k němu patří. Článek vyšel 21. září 2012 v Lidových novinách.

rady čtenářům:

První krok aneb jak začít s pohybem:

Co by si měl každý, kdo chce začít nově s pohybovou aktivitou, uvědomit nejdříve?

Za prvé by si každý měl říci a pak i napsat, čeho chce dosáhnout - vytýčit si reálný cíl. Za druhé by si měl ujasnit, co mu chce obětovat.  A pak už jen jít do toho. Řada klientů chce dobře vypadat, ale nakonec zjistí, že na to mají jen jednu půl hodinu týdně. Což je dost málo. Někteří se chtějí zbavit bolesti zad a nechtějí cvičit. Jen o tom mluví před přáteli a pak si dají tu růžovou lentilku. Jak říkávám, vždy se najde výmluva: „Proč to nejde.“ Když se pro něco rozhodnu, tak začnu hned, ne až od pondělka, či od září nebo od nového roku. Chci to teď nebo až za půl roku. To vše si musí objasnit dotyčný a pak už stačí vyrazit třeba na nějakou konzultaci k oborníkům. U nás v centru děláme takové půlhodinové odborné konzultace zdarma. Pomáháme lidem vybrat danou aktivitu, která by byla nejvhodnější a bavila je. Neb toto je nejdůležitější. Pak už musí oni sami. Kdo však vydrží, ten je odměněn. A to vím z vlastní zkušenosti.

Nabídka fitness aktivit je obrovská. Existuje podle vašeho názoru správný postup, jak si zvolit pro dosažení svého cíle správnou pohybovou aktivitu?

Ano, ale dnes se stále moc nepraktikuje. Prvně by to měla být diagnostika. Diagnostika pohybového systému. A to nemusí být úplně zcela podrobná - lékařská trvající přes tři hodiny. Stačí hodinová, kdy specialista dokáže vše odhalit a nabídnout klientovi tu správnou aktivitu. Aktivitu, která mu pomůže k dosažení jeho kýžených cílů. Jejím výstupem nejsou jen samé zákazy všech sportů či činností, ale jsou to doporučení, jak onen pohyb dělat a tím předcházet bolestem a zraněním. Jaké cvičení provádět jako přípravný trénink, ať již na zdokonalení golfového odpalu, nebo jen pro zlepšení hybnosti kyčelního kloubu u artrotiků. Za celou dobu, co je dělám, jsem se setkal jen s jedním člověkem, co si nenechal poradit. Bohužel však pro něj.  Za tři roky přišel totiž s problémy se zády. Na poprvé nedal na doporučení a dělal něco, na co jeho tělo nebylo připravené. Chtělo to jen pár nácviků daného pohybu. Ale on to přeci nepotřeboval. Pak s bolestí už mu nic nezbývalo, než dát na mé rady a začít cvičit trochu jinak. I přesto jsme na oněch zádech pracovali přes rok a půl, než jsme je vrátili původní stavu, tedy do lepšího stavu, než byli na začátku. Dnes neudělá žádnou chybu a golf, tenis či hokej hraje o sto šest.

Ve vašem studiu se věnujete funkčnímu pohybu. Co to znamená?

Dnešní pojem funkčního tréninku se malinko vymyká tomu, k čemu byl původně zamýšlen. Všechno je teď funkční. Ať se postavíte na balanční podložku, ať se zavěsíte do nějakých popruhů či jen tak si hážete s míčem. Vše musíte dělat na základě funkčního tréninku. I když tomu vlastně ani není tak, jak bychom si přáli. Naše filozofie centra je malinko jiná v tom pojetí, co je opravdu funkční. Je opravdu funkční něco, co v běžném životě nevyužijete? Co nějakou simulací v tréninku děláte a pak přijde realita a zjistíte, že si přes bolest zad nezavážete ani tkaničky? Nebo se dokonce ani nepředkloníte, neb nevíte jak, když vás chytnou bolesti zad? Proto se kloníme k myšlence zdravotně funkčního tréninku, který by měl každého připravit na to, co ho v životě každý den potkává či potkat může.  Učíme naše klienty tréninkem, jak zvládat běžné situace. Možná si myslíte, že je to málo. Ale uvidíme, kdo si v sedmdesáti zaváže boty a nebude potřebovat hole, když teď je všechno funkční. Funkční s bolestí.

Autor článku: Roman Hrůza, externí spolupracovník Lidových novin

Copyright: Využití textových nebo filmových materiálů a fotografií, které jsou zveřejněny na těchto webových stránkách, je možné pouze se souhlasem provozovatele webu www.iqpohyb.cz. Přejímání obsahu stránek je možné pouze se souhlasem a jasně viditelným uvedením zdroje na začátku každého přejatého materiálu. Pro schválení nás prosím kontaktujte.


SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka