Článek - Inkontinence končí cvičením

24. 01. 2018

Daniel Muller napsal článek pro laickou veřejnost o inkontinenci a možnosti odstranění této poruchy cvičením - článek napsán pro časopis Regenerace.

Inkontinence není jen civilizační onemocnění žen, jak se většina z nás domnívá, ale týká se i mužů a to především v pokročilejším věku, kteří mají problémy s prostatou. Inkontinence znamená nejen únik moči ale taktéž únik stolice i plynů.

Malý únik moči - stresová inkontinence je již při běžném kýchnutí, poskočení či zakašlání a dá se odstranit cvičebním pánevního dna. Avšak všechny další úniky moči jako urgentní – „podobná jako stresová“, kdy ale dochází k velkému úniku moči, reflexní - neurologické onemocnění a paradoxní - samovolný únik při přeplnění močového měchýře nemůžeme již zvládnout sami a tak na vyřešení daného problému musíme spolupracovat s lékařem.


Cvičení pánevního dna

je určeno všem věkovým skupinám, kdy všechny cviky vycházejí od těch nejjednodušších variant až po ty nejtěžší. Většina základních cviků začíná vleže nebo také vsedě, což vlastně může každý z nás praktikovat již od počátku zjištění úniku malého množství moči. Ať už v jakémkoli věku se rozhodnete cvičit, vyhledejte nejdříve odbornou pomoc fyzioterapeutů nebo vyškolených lektorů ve fitness centrech, kterých je bohužel zatím málo, ale stále přibývají. Všichni jmenováni vám zcela jistě nabídnou pomocnou ruku a naučí Vás, jak cvičit správně. Cvičení doma bez kontroly a bez odborníka je sice méně nákladné, avšak dle vědecké norské studie ne zcela efektivní. Existuje totiž stále řada žen, cca 20%, které si domácím cvičením spíše daný stav inkontinence zhorší, než by ji výrazně zlepšila.

Prevence proti inkontinenci

či samotná léčba používají řadu pomůcek od těch nejobyčejnějších, které máte doma, až po speciální vybavení v ordinacích lékařů a fyzioterapeutů. Podložku či židli, malý míček, PET láhev, velký míč nalezneme i doma a tak cvičení minimálně 15 minut denně nám zcela jistě pomůže v boji proti inkontinenci. S dalšími pomůckami, jako jsou nejmodernější balanční podložka BOSU BALANCE TRAINER (obrázek nahoře), či závěsný systém THERAPY MASTER nebo pilates stroje – CADILLAC, REFORMER, se můžete setkat ve specializovaných centrech, které napomáhají ženám i mužům v boji proti inkontinenci. Nejdostupnější a jedna z nejlepších pomůcek je však vnímání vlastního těla, vlastních pocitů, při aktivaci pánevní oblasti.

Aktivaci pánevní oblasti tak můžeme trénovat kdykoli a kdekoli, aniž by to někdo třeba v dopravním prostředku zaregistroval. Důležitější než řešit následky povoleného svalstva pánevního, které se projevuje v podobě inkontinence, je především dodržovat základní preventivní program posilování pánevního dna dle různých technik. Tak se totiž můžeme vyhnout operativním zákrokům a nemilým událostem ve společnosti, které pak omezují každého z postižených.

Autor: Daniel Müller

SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka