Článek - Zdravotně - funkční trénink je dobrý začátek

21. 01. 2018

Co je to zdravotně - funkční trénink? Jaký má vliv na držení těla? Proč je třeba dbát na nastvení těla při každém cvičení? Jaké jsou výhody i nevýhody tohoto tréninku? 

Zdravotně – funkční trénink 

Tento typ tréninku se dá použít pro dosahování jakýchkoliv cílů, nicméně vždy bude na prvním místě držení těla. Je nastaven tak, aby splňoval fyzioterapeutická pravidla ohledně pohybových funkcí organismu, a stále se pracuje s hlubokým svalovým stabilizačním systémem (tzv. CORE). Až „teprve na druhém místě“ totiž bude kondice, výkon, svalová síla, hubnutí… A proč je zdravotně funkční trénink takto nastaven? Protože přes 90% dnešní populace „moderního světa“ má problémy s držením těla, z čehož vyplývají reakce, které mají vliv na postavení pánve, páteře a kloubů. Pokud není na těle nějaká degenerativní změna či úraz, je toto špatné postavení opěrného systému zapříčiněno svalovou nerovnováhou. To znamená, že část svalů je ochablá a část přetížená (která převzala funkci těch ochablých). Tyto změny mají velmi špatný vliv na meziobratlové ploténky, které mohou vyhřeznout, a na klouby, které se rychleji opotřebovávají. A pokud chcete žít aktivně i ve starším věku, je potřeba si páteř a klouby chránit. A k tomu můžeme mít jako prevenci právě správné držení těla, které je proto při fyzické aktivitě (a hlavně při pravidelném tréninku) třeba podpořit, protože jinak si fyzickou aktivitou můžete vlastně i ubližovat. Jenže nejen jako prevence funguje při cvičení správné nastavení těla a aktivace hlubokých svalů. Trénink se soustředěním na držení těla vede také k efektivnějšímu zapojení svalů a tím pádem k jejich lepšímu procvičení. A to znamená rychlejší nárůst svalové síly, vyšší energetický výdej (vhodný při hubnutí), rychlejší tonizace (aktivace, zpevnění) svalů apod. A jak je to možné?

Nastavení těla v tréninku je klíč

V jakékoliv cvičební pozici je třeba držet správně nastavenou pánev (v neutrální pozici), dále správně – v neutrální pozici nastavenou páteř (pak je vyvíjen nejnižší tlak na meziobratlové ploténky). Pokud je vhodnými svaly takto nastaven osový systém těla, půjdou nastavit do tzv. centrovaného postavení i klouby (přičemž je nejnižší tření kloubních plošek, takže nejnižší opotřebení). V takovém případě se pak svaly a svalové řetězce, které přes klouby vedou (většina z nich), dostanou do optimálního postavení a napětí – a v tu chvíli je možnost jejich nejefektivnějšího zapojení. To pak také samozřejmě znamená, že takový typ tréninku je vhodný i pro sportovce, pokud chtějí v kondiční přípravě efektivně trénovat pohybovou složku těla. Možná by pak nemuseli tolik času trávit u fyzioterapeutů… A někteří sportovci, kteří na takový způsob techniky cvičení přestoupili, si tak zlepšili či prodloužili, díky nižšímu výskytu zdravotních problémů, kariéru. A nejen to – ti nejlepší sportovci mají při svých nejlepších výkonech vždy nejlépe nastavené tělo (např. náš oštěpař Železný, nejlepší tenisté světa apod.) – výkon je vždy úměrný co nejlepší souhře těla!

Zdraví máme jen jedno

U lidského těla jde vždy o zdraví, proto by vždy mělo být u jakéhokoliv tréninku zdraví zohledněno. A základ dobrého zdraví je držení těla. A pokud někdo namítá, že třeba tréninkem potřebuje zvýšit kondici či zhubnout a tak trénovat kardiovaskulární a dýchací systém, pak se zamyslete – jak budete moci trénovat, když si díky špatnému držení těla (způsobenému špatným životním stylem či nevhodným tréninkem) třeba vyhřeznete ploténku či zničíte koleno, rameno? Pak budete měsíce nebo roky řešit tyto problémy rehabilitací a až poté, co se Vám podaří problémy zastabilizovat, budete moci trénovat zase „tu svojí“ kondici. Tak proč takovým problémům nepředejít správně nastaveným tréninkem či alespoň vhodnou kompenzací?

Zdravotně vedený funkční trénink má samé výhody, ale i dvě „nevýhody“. U takového cvičení musíte přemýšlet nad tím, co vlastně děláte a jak se hýbete. A druhá „nevýhoda“ by mohla být, že takový typ tréninku díky lepšímu zapojení svalů víc „bolí“…

Autor: Zbyněk Petr

SK Pohoda
Aerobic
CK Lenka